Google Updates in het zoeknetwerk
Google verbetert continue de mogelijkheden voor adverteerders om hun klanten te bereiken. Om je zo goed mogelijk te helpen, zet ik hieronder de Google Adwords updates van 2016 voor het zoeknetwerk op een rijtje. Inclusief screenshots en uitleg, zodat jij direct de nieuwe mogelijkheden kunt toepassen op jouw eigen campagnes.
1. Tekstadvertenties aan de rechterkant verdwenen
De meest opvallende verandering van het afgelopen jaar is dat de advertenties aan de rechterkant van de zoekresultaten zijn verdwenen. Google toont vanaf nu vier in plaats van drie Adwords advertenties aan de bovenkant van de zoekresultatenpagina en geen tekstadvertenties meer aan de rechterkant.
Advertentie nummer 4 verschuift door deze update van de rechterkant van de pagina naar de top en de rest van de advertenties (5 t/m 7) wordt onderaan de organische zoekresultaten getoond.
Wat zijn de gevolgen en wat is slim om te doen voor jouw als adverteerder? Advies over hoe je het beste mee om kan gaan met deze update vind je in het artikel: Alleen top advertenties zichtbaar in Google Adwords, bye bye rechterkant
Deze update maakt dat de zoekresultaten die je ziet op desk- en laptop steeds meer gaan lijken op resultaten om mobiele apparaten.
2. Uitgebreide tekstadvertenties (Expanded Text Ads)
Expanded Text Ads zijn nieuwe Adwords tekstadvertenties die zijn geoptimaliseerd voor gebruikers van mobiele apparaten. Aangezien inmiddels meer dan de helft van alle zoekopdrachten plaatsvindt op mobiel en tablet, is het logisch dat Google onderzoekt welke advertentie-layout voor mobiele apparaten het beste werkt. Met de invoering van Expanded Text Ads veranderen ook de desktop- en laptopzoekresultaten, want de nieuwe opmaak geldt integraal voor deze apparaten.
Met de omzetting van de huidige tekstadvertenties naar Expanded Text Ads krijg je als adverteerder 50% meer ruimte voor tekst in de advertentie.