Tijdens mijn rondje langs de velden bleek dat nog niet alle adverteerders optimaal gebruik maken van de advertentie extensies. En dat scheelt je bezoekers! Want met hoe meer volume en inhoud je aanwezig bent, hoe aantrekkelijker jouw advertenties zijn om op te klikken.
Vandaar deze update over de twee meest vergeten extensies: de highlight-extensie en zijn nieuwe broertje, de website-informatie extensie.
Highlight-extensies gebruik je om aan te geven wat jouw bedrijf, dienst of product uniek maakt ofwel jouw USP’s. Het zijn losse zinnetjes van maximaal 25 tekens, die door Google willekeurig achter elkaar geplaatst worden met een hoge punt ertussen.
Voorbeelden highlight-extensies
Ook avond training · Midden van Nederland · 30% korting voor collega
3 Jaar garantie · Gratis bezorgd en retour · Alle kleuren op voorraad
De nieuwste extensie van Google Adwords geeft je de mogelijkheid om meer informatie te bieden over specifieke kenmerken, zoals merken, services, modellen, bestemmingen etc. Op de afbeelding tref je het volledige rijtje met “Kopteksten” waar je uit kunt kiezen.
1. Kies een “Koptekst”, in de gewenste taal. Bijvoorbeeld “Bestemmingen”
2. Type bij “Waarde” een passende tekst, 1 per regel. Bijvoorbeeld “Barcelona”
De teksten die je bij “Waarde” invult komen met een komma gescheiden onder de advertentie te staan.
Weekendje zon in mei?
Toplocaties in het oude centrum.
Heerlijke tapas, cultuur en shoppen
www.travelabc.nl/weekendje-weg
Bestemmingen: Barcelona, Madrid, Sevilla, Malaga
Note! Voorwaarde bij het invullen van de “Waarden” is dat je feitelijke info gebruikt zonder toevoegingen, zoals aanbevelingen, promotieteksten.
Goede voorbeelden
Voorzieningen: WiFi, zwembad, ontbijtservice, barbeque
Cursussen: NLP, Onderhandelen, Public Speaking, Mindfulness
Afgekeurd wordt:
Voorzieningen: snelle WiFi, prachtig zwembad, excellent ontbijt
Cursussen: intensieve 1 weekse, 6 maanden, online zelfstudie
Je vindt de extensies bij het tabblad “Advertentie-extensies” en je kunt ze instellen op account-, campagne- of advertentiegroepniveau. Het is mogelijk om aparte extensies in te stellen voor mobiele apparaten en ze zijn planbaar door middel van start- en einddatum, dagen van de week en tijd.
Tip: voorkom dubbelingen in de highlight-extensies en website-informatie extensies, want ze worden soms beide in 1 advertentie getoond, zoals hieronder.
Er zijn zelf al mobiele advertenties gesignaleerd waar de beschrijvingsregels wegvallen en alleen de extensies getoond worden.
Kan me voorstellen dat het allemaal wat veel lijkt om bij te houden.
Mijn quick and dirty advies: stel in elk geval op accountniveau highlighted extensies in en op campagneniveau website-informatie extensies (daar waar het past).
Ik vind dat Google langzamerhand wat doordraaft in alle extensies. Voor je het weet hangt de halve website-inhoud buiten de deur. Maar OK. Als je adverteert, doe het dan goed! Dus breng je extensies op orde.
Miranda geeft praktische online marketing adviezen aan ondernemers en marketeers die beter gevonden willen worden op hun expertise, zodat ze meer omzet halen. Ze is sinds 2011 gecertificeerd Google Adwords professional en optimaliseerde al meer dan 100 accounts. Vraag de gratis video aan en ontdek zelf de meest gemaakte fouten bij het adverteren in Adwords.